Jest to podsumowanie osoby, która chce w ³atwy sposób korzystaæ z mo¿liwo¶ci nawigacji GPS, a nie
maniaka 
.
Podsumowania nadszed³ czas, z³amana noga, dosyæ mocno przesunê³a testowanie.
Szczegó³owe zdjêcia urz±dzenia, oraz informacje o eTrex 30
Dziêki uprzejmo¶ci firmy
NAVIO http://www.multipoint.rix.pl od d³u¿szego czasu mia³em mo¿liwo¶æ testowania urz±dzenia
Garmin eTrex 30. Ciekawo¶æ by³a tym wiêksza, bo jestem juz szczê¶liwym posiadaczem jednego z urz±dzeñ tej marki.
Ale od samego pocz±tku. Za³o¿y³em sobie ¿e nie bêdê go testowa³ jak pozosta³± czê¶æ sprzêtu jaka posiadam. Nie ma lito¶ci!! Ale mia³o byc od pocz±tku...A zaczêlo siê jak tylko dotar³, taki piêkny, nie ska¿ony ludzk± rêk±.
Co widzê, czego dotykam:
Z estetycznego punktu widzenia wygl±da bardzo ³adnie

. Samo wykonanie sprawia wra¿enie bardzo solidnego. Boczne panele zosta³y zabezpieczone tworzywem "antypo¶lizgowym", dziêki czemu obs³uga nawet w mokrych rêkawicach nie powinna sprawiæ nikomu problemu. Dodatkowo przy upadku istnieje mniejsze ryzyko uszkodzenia, a wiem jak dzia³a "prawo murphiego" kanapka mas³em w dó³, elektronika górnym rogiem:) . Dziêki niewielkim rozmiarom doskonale lezy w d³oni, dziêki czemu obs³uga odbywa siê tylko za pomoc± jednej rêki. Wszystkie przyciski s± ulokowane na bokach urz±dzenia, dzia³aj± wrêcz intuicyjnie. Przycisk "back" s³u¿y do powrotu do poprzedniej pozycji, " light" s³u¿y do w³±czania oraz regulacji jasno¶ci pod¶wietlenia, "strza³kami" przechodzimy w górê oraz dól menu, samo " manu" chyba nie podlega w±tpliwo¶ci. Wystarczy kilka razy u¿yæ, aby zapamiêtaæ do czego s³u¿y poszczególny. Ty³ obudowy jest lekko profilowany co niejako wymusza odpowiednie u³o¿enie w d³oni. Na tyle znajduje siê tak¿e wej¶cie na MiniUSB, zosta³o ono zabezpieczone gumowa za¶lepk±. Nale¿y tu wspomnieæ o dodatkowej "kratce" która tworzy dodatkow± barierê dla wody i kurzu. Zaraz pod znajduje siê miejsce na baterie, dwie AA, ca³o¶æ zosta³a tak¿e zabezpieczona gumowa obwódk±, wszystko aby chroniæ sprzêt! Tutaj dochodzimy do punktu kulminacyjnego. Spojrza³em na jego twarz, piêkn± i kolorow±! A wiêc najwa¿niejsze - wy¶wietlacz, rozmiar s³uszny 2,2 cala. Tutaj zdecydowane zaskoczenie! Doskonale czytelny! Zarówno przy pe³nym pod¶wietleniu jak i przy wy³±czonym pod¶wietleniu. Nawet s³oñce mu nie straszne. Je¶li chodzi o sam wy¶wietlacz tutaj absolutnie same pozytywne wra¿enia. Nad ekranem znajduje siê tak¿e joystick, który s³u¿y do obs³ugi urz±dzenia. Element budz±cy wiele kontrowersji. Spotka³em siê z wieloma opiniami, ¿e osoby leworêczne maj± problem z obs³ug±. Zosta³o to sprawdzone, podobno kwestia przyzwyczajenia. Moja Pani wszelakie sprzêty elektroniczne obs³uguje rêk± lew± ( pralke programuje praw±) i stwierdza, ¿e " jest spoko" wiec my¶lê, ze jest spoko

Zosta³a sprawa niezwykle istotna czyli ile to wa¿y?! Otó¿ wa¿y 98 gram bez baterii, 152 "za³adowany". W sumie niewiele jak na urz±dzenie tego typu. Bior±c pod uwagê wymiary 5.4x10.3x3.3 cm mo¿na go z powodzeniem schowaæ w kieszeni kurtki, czy tez spodni.
Alpy, Chamonix, mg³a na lodowcu. Opcja TrackBack mo¿e uratowaæ ty³ek! (Importowanie ¶ladów GPX).

fot.Groszek

fot.Groszek
Wspinaczkowo
Triangle du Tacul, Contamine - Grisolle II AD, 350m


Wygl±d to nie wszystko, czyli poka¿ kotku co masz w ¶rodku

Menu przejrzyste i intuicyjne. W zasadzie nie ma o czym sie rozpisywaæ, ktokolwiek potrafi obs³ugiwaæ sie telefonem komórkowym obs³uga
eTrexa 30 nie powinna przysporzyæ najmniejszych problemów. Za pierwszym razem jak chwyci³em now± zabawkê mia³em ochotê skorzystaæ z funkcji " cz³owiek za burt±" niestety do dzis dzien nie nada¿y³a siê okazja. Oprócz tej niezwykle interesuj±cej mo¿na znale¼æ te¿ funkcje, bez których by³by to zwyk³y gad¿et, a nie "urz±dzenie górskie"
Les Calanques, Francja, Opcja
Dok±d? idealnie prowadzi³a pod drogi wspinaczkowe, po podaniu wspó³rzêdnych (z przewodnika).

Karkonosze

1.Mapy- jak wskazuje sama nazwa. Naciskaj±c joystick urz±dzenie rozwiewa wszelakie w±tpliwo¶ci gdzie jeste¶my. Mia³em okazjê u¿ywaæ eTrexa zarówno w mie¶cie, w lasach o zró¿nicowanym zalesieniu jak i górach. Je¶li chodzi o góry tutaj sytuacja jest jasna, w zasadzie nie mam nic do zarzucenia. Urz±dzenie korzysta z dwóch sygna³ów satelitarnych Amerykañskiego GPS oraz Rosyjskich GLONASS. Dziêki czemu urz±dzenie jest niezwykle precyzyjne we wskazaniach pozycji. Maksymalna granica b³êdu jak± uda³o mi siê zaobserwowaæ to ok. 5-7 metrów. Co do u¿ytkowania w mie¶cie te¿ nie mam wiêkszych zastrze¿eñ, czasem w w±skich uliczkach i budynkach gubi³ zasiêg, powraca niemal natychmiast kiedy przestrzeñ na to pozwala. Pojawi³o siê te¿ wiele zapytañ czy sprawdzi siê jako nawigacja samochodowa, wed³ug mnie nie. Z prostej przyczyny wy¶wietlacz jest zdecydowanie za ma³y oczywi¶cie wspomagaj±c sie jak "naturalna nawigacja" zawiedzie - nie zaszkodzi

Jednak przy szybkiej je¼dzie mo¿e zwyczajne sie nie sprawdziæ. Nadmieniæ tez nale¿y, ¿e urz±dzenie dysponuje du¿± pamiêci± oraz dodatkowym miejscem na kartê co gwarantuje wgranie du¿ej liczby map.
S³oñce ? To nic!


- Kompas - funkcja której przedstawiaæ nie trzeba. Wspomnê tylko, ¿e zastosowano tu trzy osie, dzieki czemu
eTrex 30 nie musi znajdowaæ siê w poziomie aby wskazaæ w³a¶ciwy kierunek. Kilkukrotnie udalo mi siê go u¿yæ na rowerze, muszê przyznaæ, ¿e sprawdza siê ca³kiem dobrze.
Rowerowo, s³onecznie!


Góry Orlickie

Wysoko¶ciomierz Barometryczny - funkcja która wskazuje wysoko¶æ na podstawie pomiaru ci¶nienia powietrza wyskalowane w metrach. Tutaj sprawa nie przedstawia siê ju¿ tak kolorowo. Wiadomo jak jest z pogod± w górach. Rano piêkne s³oñce, a za nim tylko czai sie dupówa! I tak samo jest z wysoko¶ciomierzem barometrycznym, do póki pogoda jest zno¶na dzia³a bardzo sprawnie i wszystkie informacjê s± w granicach b³êdu. Natomiast jak wisi nad nami chmura, na widok której zaczynam siê zastanawiaædlaczego chodzê po górach, a nie gram w szachy, wy¿ej wspomniana funkcja zaczyna wskazywaæ ró¿ne dziwne rzeczy. Zasadniczo jednak nie ma czego siê czepiaæ, bo nie spotka³em siê jeszcze z urz±dzeniem elektronicznym, które nie mia³oby z tym problemów, jednak¿e powtórna kalibracja ca³kowicie rozwi±zuje problem i mo¿na ¶mia³o i¶c dalej.
Tatry.

fot. M.Semow

fot. M.Semow
Plusy:
- czas dzia³ania - w zimie 17-19 godzin, w lecie ~23-24 godziny - to jest dla mnie najwiêkszy plus
- Bardzo solidna i dobrze wykonana obudowa (ogumowanie)
- ogromna jasno¶æ wy¶wietlacza (¿adne s³oñce mu nie straszne)
- Barometr, pomiar wysoko¶ci oraz zmiany ci¶nienia (prognozowanie pogody).
Z Detektorem Lawinowym:
Urz±dzenie
SZUKAJ¡CE jest zak³ócane przez eTrexa (ale w odleg³o¶æi
MAX 3-5cm) od detektora szukaj±cego, wiêc mo¿na potraktowaæ to jako brak wp³ywu na detektor.
Urz±dzenie przy³o¿one do
NADAJ¡CEGO,
nie wp³ywa na informacje wy¶wietlane przez urz±dzenie
SZUKAJ¡CE.
Minusy:
- Najwiêkszym minusem dla mnie, jest brak blokady klawiszy - parê razy skasowa³o track, parê razy siê wy³±czy³
- bardzo s³aba wydajno¶æ podczas przesuwania mapy (wolny procesor, ale ma to swój plus - bateria trzyma bardzo d³ugo)
- rysuj±ca siê szybka (naklejka rozwi±zuje ten problem)
- brak sygna³u d¼wiêkowego o wyczerpuj±cej siê baterii
Najwa¿niejsze ró¿nice miêdzy eTrex 10/20/30
eTrex 30 posiada WiFi, czyli bezprzewodowe przesy³anie danych pomiêdzy podobnymi urz±dzeniami.
eTrex 30 posiada wysoko¶ciomierz barometryczny.
eTrex 20 i 30 posiadaja wbudowan± pamiêæ (1,7 GB)
eTrex 20 i 30 posiadaj± kolorowy (65 tys.), odblaskowo-przezroczysty ekran TFT, eTrex 10 ma wy¶wietlacz monochromatyczny.
Podsumowuj±c:
Bra³bym
Je¿eli nie odczuwasz potrzeby posiadania barometru, sk³ania³bym siê w kierunku
eTrex 20.
Jeszcze raz bardzo dziêkujê firmie
http://www.navio.rix.pl/ za mo¿liwo¶æ pomêczenia tej¿e nawigacji.